Monday, October 11, 2010 | By: HIDAYAH HALIM

Cuti2 Indonesia... (Bukit Tinggi & Padang)

Waduhhhh...capek banget gue ari ni...sampeinya Malaysia semalam jam 10.00 pagi di LCCT...Jam 4.oo pagi tadik baru gue sampei di Kuantan...huhhhh...apa2 pun yang terjadi gue & beberapa yang lain masih lagi musykil dengan beberapa perkara...tapi nggak ngapain asalkan ari ni gue dapat menjalankan tugas seperti biasa di kantor...

Mak oooiiii...tergeliat tangan mak nak naip noxxx...hehehe...tu blom lagi spanjang aku kat sane...haku cakap Indonesia kalah org sane okehhhh...tlipat-lipat lidah aku ni haaaaaaa...hahaha...

Ape2 pon aku seronok bile dapat blaja pasai budaya & sejarah Minangkabau...kalau sebelom ni aku juz blaja kat skolah & dari cerita abah jek (ye laaaa...abah aku ni cikgu sejarah)...bile aku experience pegi sendiri tmpat asal Minangkabau ni...sejujurnya tulus ikhlas dari ati aku sangat kagom...lagi2 plak bile tgk Istana Pagar Ruyung...sampai meremang la bulu roma aku bile tgk Istana tu tpacak depan mate...beso gilerrrrrrrrrr...seni rumah tu tersangat la indah & setiap inci rekabentuk sama ade dari tiang, jarak halaman, luas bilik & sebagainye mempunyai maksud & sebab...bukan suke2 ati jek dorang buat tauuuuuu...

Kawasan Bukit Tinggi tu kawasan gunung merapi...kiranya hotel tempat aku & laen2 duduk tu mmg dekat la ngan gunung merapi tu...tapi gunung tu da lame tak meletus...tak aktif da ponnn...tapi mase gempa bumi teruk aritu, mmg siket sebanyak bagi kesan kpd penduduk kat situ...Pak Zam (pemandu pelancong kitorang) cakap, klau gempa stakat 5.3 rchtr kat sane mmg bende biase bagi penduduk...tapi aku sangat bsyukur spanjang kitorang kat sane tak jadik pe2 walopon siket...

Pemandangan kat Bukit Tinggi mmg indah gilerrrrrrrr...kat sane tanaman mmg subur bagaikan juare coz kaki gunung kan sejuk...lagi2 plak tanah gunung merapi ni kite da sedia maklum mmg subur...bile tgk tanaman padi bukit penduduk kat sane memang memang laaaaaaa...x tau nak cakap cam ne...memang laaaaaa...hehehe...cantek..nyaman...sentosa...aman...makmur...ape lagi ekkk...ishhh...serius speechless...Bukit Tinggi ni kawasan pedalaman (kampong)

Klau Padang plak kawasan bandar...malam pertame kitorang kat Hotel Royal Denai View Batu Tinggi...malam kedua kat Hotel Bunda Padang...mase kat Padang kitorang dapat la tgk bangunan2 yg musnah akibat gempa bumi...ade yang tgh renovate...ade yg tgh dirobohkan...ade yg tinggal tapak jekk...

Yang aku pelik...ade satu hotel ni (Angbacang Hotel) mmg totally musnah...tapi bank yg btol2 sebelah hotel tu siket pon x effect ape2...kuase Allah kannn..ape yang berlaku mesti ade sebab...

Banyak la perkare yg membuatkan aku insaf, kagom, pelik & macam2 la spanjang kat sane...walopon tak lame, tapi aku gunekan mase yg singkat tu utk blaja & memahami budaye org sane...InsyaAllah...klau ade rezeki 1 day aku nak bawak insan2 tersayang pegi holiday kat sane...

6 comments:

~ Ija ~ said...

my great great great grandfather is a Minangkabau.. hihihi.. ko g melawat sedara mara aku eh..

GEODAIA said...

ooooo...patot la aku ade nampak cam ko kat sane...hehehe...

dee said...

tahun depan kite pi bercuti kat tmpt lain plak nk tak??huhuhu...kita pi uganda...

GEODAIA said...

uganda...?? ko nak balek kg ker..?? kehkehkehkeh...

dee said...

ha'ah..nk balik kg lu...

Anonymous said...

leh email pada saya hotel yang disana... pemandu pelancong sekali...
b_wer@yahoo.com