Sunday, June 5, 2011 | By: HIDAYAH HALIM

Jom blajo Sejarah.... Sejarah Kuala Kubu Bharu...

Sambungan dari entry sebelum nehhh....ce bace...ce bace...

Paaaaaaaaaaaaada zaman dahulu....Kuala Kubu neh merupakan pekan yang agak maju yang terletak di sebuah kawasan lembah berhampiran dengan Sungai Selangor, iaitu di pertemuan Sungai Rening dan Sungai Kubu.  Mase tu Kuala Kubu dan kawasan sekitarnye dikenali dengan aktiviti perlombongan bijih timah...mase ni la jugak Kuala Kubu menempuh zaman yang gemilang dan merupakan bandar kedua terbesar di negeri Selangor...

Ia menjadi tumpuan para peniaga dan saudagar bijih yang datang dari merata tempat...Ia juga mempunyai pelbagai kemudahan awam seperti hospital, pejabat2 kerajaan, sekolah, panggung wayang dan stesen keretapi...  Waktu itu bandar ini juga menjadi tempat persinggahan para pelancong yang akan ke Bukit Kutu...Bukit Kutu adelah tempat peranginan bagi pegawai2 Inggeris dan pembesar2 Melayu...

Bagaimanapun, pekan yang terletak kira2 66km dari Kuala Lumpur itu kini sudah lenyap dari muka bumi, dah musnah dalam satu banjir besar pada tahun 1883 dan 1926.

Menurut Mak Anjang, penduduk lama kat sini, banjir tersebut terjadi kononnye berpunca dari seorang pegawai Inggeris bernama Cecil Ranking...beliau dikatekan telah menembak seekor buaya putih yang kononnye dianggap oleh penduduk kampong sebagai penunggu di situ...

Buaya putih yang dipercayai sebagai "binatang suci" oleh penduduk, sengaja dipelihara di dalam kolam yang dibina dengan mengempang air Sungai Kubu.  Tujuan empangan tersebut dibina sebenarnye ialah untuk memelihara ikan sebagai sumber rezeki penduduk tempatan...

Mak Anjang menambah cerita, Ranking tidak menghiraukan nasihat org kampong untuk tidak menembak buaya tersebut...Setelah buaya putih itu ditembaknye, maka hujan yg amat lebat turun mencurah-curah hingga menyebabkan empangan yg dibina itu turut pecahhhhhhh...akibatnye berlakulah banjir besar yang melanda pekan Kuala Kubu dan kawasan sekitarnye...Ranking yang pada waktu itu bertugas sebagai Pegawai Daerah dan Majistret turut menjadi korban bersama-sama byk nyawa dan harta benda lain...

Selepas malapetaka tersebut, 43 tahun kemudian berlaku sekali lagi malapetaka banjir yang lebih besar...  Akhirnye banjir yang berlaku pada tahun 1926 itu, telah menenggelamkan sama sekali pekan itu...Penduduknye dipindahkan ke kampong2 berhampiran seperti Kampung Kelapa, Paya Dalam dan Rasa...

Demikianlah bersemadinye Kuala Kubu di dalam bumi...ditimbusi pasir dan lumpur kira-kira 30 meter dalamnyeeeeeeee....sebagai menggantikannye, maka dibinalah sebuah bandar baru lain yang diberi nama KUALA KUBU BHARU...ia dibina disebuah kawasan yang agak tinggi untuk mengelak ancamcan banjir...

Kini Kuala Kubu Bharu menjadi tempat persinggahan bagi sesetengah orang yang akan ke tempat peranginan di Bukit Fraser..Ia merupakan pusat pentadbiran bagi Daerah Hulu Selangor, daerah yang paling luas di negeri Selangor...di samping itu, KKB juga terkenal sebagai tempat melatih pegawai2 dari pelbagai agensi kerajaan dengan adanya Maktab Polis Diraja Malaysia, Pusat Latihan Bomba dan Pusat Latihan Belia...

Tamat sudahhhhhhhhhhhh ceghetanyeeeeeeeeeee....


NOTA KAKI:  Pasai buaye sme tu korang nak caye ke tak nak ke ikot korang la kannnnnnnn... aku neh pon google & nak kongsi jekkkkk....yg penting sejarah nama tempat tu terjawab.... AMPANG PECAH tu sebab empangan tu pecah la tuuuuuuuuu...kan..kann....kann....sape yg tak penah mai sini....bleh ar maiiii...pi tgk pemandangan kat Empangan Selangor tuuuuuuuu...indahhhhh....tenangggggggggggggg....pastu leh tros naek Bukit Fraser....

5 comments:

dee said...

bukit kutu??ce cite sejarah bukit kutu plak..apsal nama dia camtu??heheheh..

GEODAIA said...

owhh..bukit kutu tu plakkk...mase dulu ade jelitawan kat situ yg tinggal kat bukit tuuu...name dia tak silap aku PUTERI ISAH...dia mmg jelita tapi byk kutu...tu yg bukit tu dinamekan BUKIT KUTU...

best kan sejarah bukit kutu tuuu.. kahkahkahkah

dee said...

bongokssssssss btol cite anda niiii...kuang ajaqqqqqq....hahaha..

GEODAIA said...

kahkahkahkah...klau tanye kat akuuuuuu....mmg kompem rekaan semata-mata la kannnnnn...ce ko google, pastu ko wat kat entry ko lak... SEJARAH BUKIT KUTU...ekekeke...

dee said...

malasssssss laaaa..hahaha..

aku rase, entry yg aku nk wat..tajuknya.. Hidayah Halim yg Rabun Sejarah...kehkehkeh...