Saturday, March 12, 2011 | By: HIDAYAH HALIM

Kita tak tau takdir kita....

Semalam masa otw pi Penang....dalam radio sentiase update berita pasai Tsunami kat Jepun...bile dengar berita tuuuu...dalam pale hotak aku neh tros terbayang klau la bencana neh jadik kat Malaysia macam mane yg jadik kat Jepun & Indonesia, sampai melibatkan aku & orang2 yang aku sayang, tak tau la cam mane kannnnnnnnnnn...

Bukan la bile aku bayangkan tu aku mintak mende tu jadik...kite tak tau takdir hidup kite nehhh...Allah yang da susun smua nehhhh....ape2 pon sebagai manusia kita kene sentiase bersedia menghadapi segale kemungkinan...klau kemungkinan yg mengembirakan, boleh la kite bergelak ketawa...tapi klau kemungkinan yg menyedihkan, ketabahan & kekuatan iman tu sangat perlu kite tanam dalam diri....klau kite tak kuat, tak mustahil kite akan wat mende2 bodow yg leh memudaratkan diri....

Aku sangat bersyukur setakat hari ni aku belom lagi berhadapan dengan bencana alam besar macam neh.....mase Tsunami besar kat Indonesia ritu, bile aku dengar berita lepas kejadian tu ade anak2 kecik jalan kat tepi pantai carik mayat mak bapak dorang, serius mende tu btol2 wat hati aku luluh...sampai aku menangeh la gua cakap luuuuu....asal bace paper berita pasai tu mesti nak nangeh....

Atas dasar perikemanusiaan, ape yg aku mampu buat cume hulor duit sebagai bantuan...even bukan la ribu2 yg dapat aku hulor, sekurang-kurangnye sedikit sebanyak dapat la meringankan beban dorang kat sane....ape yang aku pegang dalam diri aku....klau kite tolong orang dengan ikhlas, tak mustahil Allah pon akan memudahkan kite bile kite dalam kesusahan....

2 comments:

dee said...

byk sgt bencana alam skrg ni...mmg menyedihkan & menakutkan...

smoga kita semua dilindungi dari sgala bencana yg tak diingini..& stakat ni, alhamdulillah...cuma, bak kata lu, kita tak tau takdir hidup kita yg dh sedia disusun oleh Allah...

GEODAIA said...

ape2 pon doa la byk2 der smoga hidop kite neh tak diuji dengan dugaan besar & perjalanan idop kite dipermudahkan...